Het Nationale Ballet

Ode aan de meester: Hans van Manen 85 6 recensies
Datum
do 3 mei 2018
Tijdstip
20:15
Locatie
Stadsschouwburg

Prijstabel voor Het Nationale Ballet

Eerste rang

Normaal € 47.50

Tweede rang

Normaal € 38.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Derde rang

Normaal € 32.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Vierde rang

Normaal € 24.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Vijfde rang

Normaal € 12.00
CJP/Collegekaart € 12.00
Normaal CJP/Collegekaart
Eerste rang € 47.50
Tweede rang € 38.00 € 12.50
Derde rang € 32.00 € 12.50
Vierde rang € 24.00 € 12.50
Vijfde rang € 12.00 € 12.00

Prijs inclusief servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Wervelende hommage aan meesterchoreograaf

‘Van Manens werk kent zulke heldere, leesbare patronen, zo’n sexy, stoere uitstraling en zulke frisse, avontuurlijke préséance, dat het geen kans krijgt belegen te worden. Achter elke beweging schuilt een speels, doelgericht raffinement.’ (De Volkskrant ****)

Geen choreograaf drukte zo’n groot stempel op de Nederlandse dans als Hans van Manen. 85 Wordt hij en zijn ster is wereldwijd nog steeds rijzende. Het Nationale Ballet trakteert u in dit hommageprogramma op vier van zijn meesterlijke creaties. ‘On the Move’ uit 1992 is een schoolvoorbeeld van zijn kenmerkende helderheid in vorm en structuur. In 1977 zette de choreograaf met ‘5 Tango’s’ de muziek van Astor Piazzolla in Nederland op de kaart. Minstens even iconisch is ‘Sarcasmen’ (1981), een ballet voor twee dansers en een pianist over elkaar uitdagen. Tot slot ziet u ‘Symphonieën der Nederlanden’ uit 1987.

‘Deze hommage aan Van Manen is groots en wervelend.’ (Theaterkrant *****)

On the Move
Nieuw voor ons gezelschap is On the Move, dat Van Manen in 1992 voor Nederlands Dans Theater maakte. De voor de meesterchoreograaf zo kenmerkende helderheid in vorm en structuur is hier tot op het bot uitgekristalliseerd: elke lijn, blikrichting, overgang en muzikale frase voelt onontkoombaar. On the Move wordt in Groningen begeleid door de internationaal vermaarde violiste Liza Ferschtman.

‘Gastviolist Liza Ferschtman vliegt als een slijpsteen over de snaren in Prokofjevs Eerste vioolconcert in On the Move. De dansers antwoorden met loepzuivere wendingen.’ (De Volkskrant ****)

Symphonieën der Nederlanden
Symphonieën der Nederlanden werd in 1987 gecreëerd voor de opening van Amsterdam Culturele Hoofdstad. Van Manen zag bij Andriessens gelijknamige, opzwepende muziek beelden voor zich van Amerikaanse marching bands en gaf daaraan zijn eigen frisse, soms dwarse, maar steeds aanstekelijke interpretatie.

Sarcasmen
‘Intiem en verstild is Sarcasmen…’ Een ballet voor twee dansers en een pianost. ‘In licht-treiterig dansspel met patronen die verlegenheid uitdrukken, en ook erotiek en lef, cirkelen de man en vrouw om elkaar heen.’ (Theaterkrant *****)

5 Tango’s
Van alle Van Manen-balletten is 5 Tango’s misschien wel het meest uitgevoerd. In 1977 zette Van Manen met dit werk de ‘tango nuevo’ van Astor Piazzolla in Nederland op de kaart. De choreografie, gezet op vijf contrastrijke composities, is een zinderend duet tussen de onderhuidse passie van de tango en de koele distantie van het ballet.

‘Alles is van ongekende precisie en ritmiek, snel en energiek, met verrassende bewegingen en houdingen van handen, knieën, hoofd en blikrichting.’ (Theaterkrant *****)

Homage to master choreographer
No other choreographer left such a major mark on Dutch ballet as Hans van Manen. He will be 85 and his star is still rising worldwide. The Dutch National Ballet treats you to four of his masterly creations in this homage programme. ‘On the Move’ (1992) is a classic example of his characteristic clarity regarding form and structure. In 1977 the choreographer put Astor Piazzolla on the Dutch map with ‘5 Tangos’. At least as iconic is ‘Sarcasmen’ (1981), a ballet for two dancers and a pianist about challenging each other. In conclusion, you will see the 1987 ‘Symphonieën der Nederlanden’ (Eng: Symphonies of The Netherlands).

 

Muzikale begeleiding: Het Balletorkest o.l.v. Ermanno Florio | Liza Ferschtman (Viool, On the Move)

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★★ Theaterkrant

In On The Move jaagt het Eerste Vioolconcert van Prokofjev, schitterend uitgevoerd door Liza Ferschtman, de explosieve en tegelijk strak en precies gehouden bewegingen van de dansers aan…Groots en ook ontroerend.”

★★★★★ Theaterkrant

Intiem en verstild is Sarcasmen… In licht-treiterig dansspel met patronen die verlegenheid uitdrukken, en ook erotiek en lef, cirkelen de man en vrouw om elkaar heen. Schitterend is de gespeelde onverschilligheid van De Jongh aan het begin als Rademaker zich uitslooft haar te verleiden, totdat zij ineens ontketent in volle amoureuze hartstocht en het initiatief neemt.

★★★★★ Theaterkrant

5 Tango’s: “Alles is van ongekende precisie en ritmiek, snel en energiek, met verrassende bewegingen en houdingen van handen, knieën, hoofd en blikrichting.”

★★★★★ Theaterkrant

Deze hommage aan Van Manen is groots en wervelend. Zijn vroegere werk is in staat te ontroeren en betoveren.

★★★★ De Volkskrant

Van Manens werk kent zulke heldere, leesbare patronen, zo’n sexy, stoere uitstraling en zulke frisse, avontuurlijke préséance, dat het geen kans krijgt belegen te worden. Achter elke beweging schuilt een speels, doelgericht raffinement.

★★★★ De Volkskrant

Gastviolist Liza Ferschtman vliegt als een slijpsteen over de snaren in Prokofjevs Eerste vioolconcert in On the Move, geholpen door een alert Balletorkest onder leiding van Matthew Rowe. De dansers antwoorden met loepzuivere wendingen.