Joep Beving

1 recensie
Datum
zo 14 januari 2018
Tijdstip
20:15
Locatie
Stadsschouwburg

Prijstabel voor Joep Beving

Ongeplaceerd

Normaal € 23.00
Normaal
Ongeplaceerd € 23.00

Prijs inclusief € 3.00 servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Pop van eigen bodem
Elk seizoen de grootste namen uit de Nederlandse pop!
Bekijk hier het gehele aanbod Pop van eigen bodem.

Joep Beving

“Kennelijk schept het een sfeer waarin mensen even tot zichzelf kunnen komen” zegt pianist, componist en streamingsensatie Joep Beving in het NRC. Vorig jaar vroeg het Concertgebouw hem voor een concert in de Grote Zaal. Hij koos voor de Kleine. “En ook dat voelde als blasfemie. Ik heb niet de pretentie om bij de klassieke muziek te horen.”

De Nederlandse Joep Beving is een letterlijk en figuurlijke grootheid in de wereld van muziekstreaming. De ruim twee meter lange pianist, met zijn wilde haardos en woeste baard is de belichaming van een online succesverhaal. Sinds zijn debuut ‘Solipsism’ (2015) verscheen, is het album meer dan zestig miljoen keer gestreamd via de online platforms.

De muziek van Beving werd online opgepikt en kwam terecht in tal van playlists met vooraanstaande neo-klassieke componisten als Max Richter, Ólafur Arnalds en Nils Frahm.“Het is ‘simpele muziek voor complexe emoties’, vertelt Joep over het succes van zijn composities. “We leven in een hectische wereld en het lijkt wel of we steeds meer van elkaar vervreemden. De menselijke maat lijkt zoek. Ik voelde al lang de behoefte om de basale verbintenis met mensen in het algemeen opnieuw aan te gaan. Muziek is de universele taal die dat kan doen. Ongeacht onze culturele verschillen heb ik een hoopvol geloof dat we een aangeboren begrip hebben ten aanzien van wat het betekent om mens te zijn. Iets als kippenvel is hiervan het bewijs.”

Vrijwel alle tracks van ‘Solipsism’ werden ‘s nachts opgenomen, als vrouw en dochters sliepen, in de keuken van zijn Amsterdamse huis, op de Duitse piano die hij van zijn oma erfde.

Zijn muziek werd opgepikt door een manager van Deutsche Grammophon die het album van Joep hoorde in een kroeg in Berlijn. Het duurde niet lang voordat Joep zijn handtekening zette onder een contract bij het vooraanstaande klassieke label.

Deze handtekening leidde tot het nieuwe album ‘Prehension’ dat voortborduurt op de muziek, de filosofie en het succes van ‘Solopsism’. Melancholische en breekbare melodieën als balsem voor de ziel.

Zie ook de website van Joep Beving

Let op: uitsluitend vrije zitplaatsen.

Tickets: via this website, our box offices, local record store Plato and ticketmaster.nl

Pianist, composer and ‘streaming sensation’ Joep Beving plays beautiful, simple music in a breathtaking live show

“Apparently, it creates an atmosphere where people reconnect with themselves” says pianist, composer and ‘streaming sensation’ Joep Beving to the Dutch newspaper NRC. Last year, the Concertgebouw asked him for a concert in the Great Hall. He chose the smaller one. “And that felt like blasphemy. I do not try to belong to the classical music scene.”

The Dutch pianist Joep Beving is over two meters long, with wild hair and wild beard Beving is the epitome of an online success story. Since his debut ‘Solipsism’ (2015), Beving registered more than sixty million streams via online platforms. His music appeared in numerous playlists with prominent neo-classical composers like Max Richter, Ólafur Arnalds and Nils Frahm.

Beving explains: “It’s simple music for complex emotions. We live in a hectic world and it seems we become more alienated from each other. Music is the universal language that can counter that. Whatever our cultural differences, I believe that we have an innate understanding regarding what it means to be human.”

Almost all the tracks on the album ‘Solipsism’ were written at night in the kitchen of his home in Amsterdam, as his wife and daughters slept. Beving’s music was picked up by the leading classical label Deutsche Grammophon. This led to the new album ‘Prehension’ that extends the success of ‘Solopsism’, with beautiful, melancholic and fragile melodies.

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

Albumrecensie Mpodia (Roelof Noorda)

“Met een stilte van intro dat je meevoert met de lage tonen van de piano die je tot je eigen gedachten brengen. Een soort van meditatiemoment waarbij de inhoud van je gedachten verspringen. Misschien is dat ook de kracht van deze albums. Het is niet zozeer het pianostuk dat als klassiek stuk wordt ervaren maar meer dat het je meeneemt naar je ziel.”

Lees de volledige albumrecensie op Mpodia.