Jose James

presents No Beginning No End 2 recensies
Datum
vr 5 april 2013
Tijdstip
20:30 -
Locatie
De Oosterpoort

Kaartverkoop: kassa (ma t/m za van 12.00 – 18.00 uur: 050 368 0 368) en website De Oosterpoort, Plato, Free Record Shop, Ticketlijn: 0900-3001250 (€ 0,45 p/min) en www.ticketservice.nl

Let op: vrije sta- en zitplaatsen.

José James wordt door velen gezien als de toekomst van de
jazz. John Coltrane is zijn grootste held,
maar James is zeker geen jazz-purist.  Zijn
muziek is het beste te omschrijven als een mengelmoes van jazz, soul en hiphop.
Dat José James van vele markten thuis is, blijkt uit samenwerkingen met
uiteenlopende artiesten als hiphopproducer Flying Lotus en de electronic dance helden van Basement Jaxx.

De Amerikaanse singer-songwriter heeft net zijn nieuwe album uitgebracht: ‘No Beginning No End’. Op dit goed ontvangen album wordt de
luisteraar meegenomen op een muzikale reis door verschillende genres, die James
op magnifieke wijze laat samenvloeien met zijn zeer lenige stem.  Enkele namen die meewerkten aan de plaat zijn Emily
King, Robert Glasper en Amp Fiddler. ‘No Beginning No End’ is het meest persoonlijke album
van José James tot nu toe. Ongetwijfeld zullen tijdens dit concert de nieuwe nummers gespeeld worden alsmede de nummers van zijn eerder albums ‘The Dreamer’, ‘Black Magic’ en ‘For All We Know’.

“He’s a
romantic baritone with a deep-funk band, stretching out songs, evoking both the
’70s of Roberta Flack and Gil Scott-Heron and the ’90s and oughts of J Dilla” (The New York Times)

 

Klikhier voor een interview met José James door Angelique van Os.

 

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★★ Albumrecensie door Kindamuzik

José James | No Beginning No End
Van jazz naar neosoul.
CD, Blue Note/EMI
Tekst: Elisabeth van Scherpenzeel
Publicatiedatum: 12 maart 2013

Net nu José James zijn eerste album bij het befaamde jazzlabel Blue Note uitbrengt, maakt de crooner uit de Verenigde Staten een plaat die juist het minst in de categorie jazz valt. Het album No Beginning No End is zoals hij het zelf beschrijft ideaal voor het maken van baby’s en aanverwante zaken. Daarvoor heb je de plaat van José James uiteindelijk niet nodig, maar dit album is zwoel, slow en – inderdaad – sensueel en geeft wel een zetje in die richting.

José James is een van de meest geliefde en authentieke jazzzangers van dit moment. En juist hij wijkt van dit genre af, noemt zich nu singer-songwriter en maakt een album met ingenieuze, zuchtende liefdesliedjes. Beroemd werd hij als straatwijs onderdeurtje met baseballpet die laid-back hiphop met jazz combineerde. Zo is de grootste inspiratie voor de twee eerdere albums de muziek van tenorsaxofonist John Coltrane. Voor zijn laatste plaat heeft hij vooral naar de soullegendes Marvin Gaye, Donny Hathaway en Bill Withers geluisterd.

Het merendeel van de tracks heeft James geschreven met de Britse bassist Pino Palladino, tegengekomen tijdens een etentje. Palladino is dé man achter de neosoul van Erykah Badu en de voodoovibe van D’Angelo. Het resultaat is een lenige stem die poedelt in een warm, geurig bad van een kabbelende en wiegende piano, bas en drums. Het overwegend lome tempo wordt afgewisseld met een paar medium nummers en blazers, die een zweem van de jaren zeventig geven. Toevallig of niet dat James juist deze Palladino met dat herkenbare, succesvolle geluid tegen het lijf liep, toch is No Beginning No End nergens te welwillend of te geveinsd, maar subliem fris. Dit is de nieuwe José James die een stap terug neemt uit de jazzhoek en zo de slaapkamer van de nieuwe soul binnensluipt.

★★★★ Albumrecensie door Pitchfork

By Corban Goble
February 11, 2013

New York-via-Minneapolis singer José James was once comfortable being the oddball talent of the contemporary jazz scene, an unknown quantity in a world with plenty of known ones; “When it’s all said and done, jazz with a capital J is where I’m coming from,” he told Billboard in 2010. “Dexter Gordon, Billie Holiday, Miles Davis, Charlie Parker, Thelonious Monk– that’s what I really studied when I was a teenager and what really fueled my passion.” While that loyalty manifested itself in releases like 2008’s The Dreamer and 2010’s Blackmagic– two albums that showcased James’ penchant for genre-stretching while sprinkling in more straightforward covers– his sound has always been hard to peg.

For his new record No Beginning No End, he’s staying true to that wanderlust, enlisting musicians like bassist Pino Palladino (who famously helped construct neosoul gems like D’Angelo’s Voodoo as well as Erykah Badu’s Mama’s Gun) and contemporary jazz star Robert Glasper as well as Franco-Moroccan singer Hindi Zahra. While he’s always been one to try stuff out– he successfully collaborated with Flying Lotus on Blackmagic–on No Beginning No End he finds a way to make an eclectic approach feel unified and whole.

James sings with a steely grace that does in fact recall D’Angelo, a quality only reinforced by Palladino’s fingerprint on songs like the grooving opener “It’s All Over Your Body” and the back half’s soul clap “Make It Right”. But James’ more detached voice isn’t the weapon that D’Angelo’s proves to be, if you’re looking at No Beginning No End as a spiritual cousin of Voodoo or Mama’s Gun. While James’ record prizes overarching vibe over song-to-song substance, it’s more subdued and, in a sense, more unpredictable: the opener cedes to the hand drum cool-out “Sword + Gun”, which builds to the straightforward pop reach on the record, the taut “Trouble”, which in turn slides into Robert Glasper and James’ capital J jazz tribute “Vanguard”, a tribute to the Greenwich Village institution where the song was devised.

Though that sounds like a lot of hopping around– the poppy, percussive midalbum standout “Come to My Door” is another good example– No Beginning No End works smoothly as a suite, which is a testament to James shape-shifting nature as well as the session musicians’ willingness to stay in a support role. While one could see the temptation to push further into a pop crossover sweet-spot, No Beginning No End contains few heavy brush strokes. Though James’ meandering gets the best of him on the slow shuffle “Bird of Space” and the never-quite-gets-there “Untitled” echo “Do You Feel”, even when he misses his low-key restraint retains its charm.

Though No Beginning No End succeeds in its laid-back approach, make no mistake that James is seeking to bust out of the NPR Jazz world and into the ears of new audiences. In March, he’ll play Music Hall of Williamsburg, Bowery Presents’ Brooklyn hype thermometer (also playing that month: Sky Ferreira, How to Dress Well, Savages, Django Django), just a 20-minute train ride from the Village Vanguard but a world away. With previous releases, he’s earned his heroic acclaim in the tough, tried-and-trusted lanes of contemporary jazz. With No Beginning No End, he’s built his own road out.