Gidon Kremer & Kremerata Baltica

Sterviolist en fenomenaal orkest
Datum
za 11 maart 2017
Tijdstip
20:15 - 22:15 Inleiding om 19:00
Locatie
De Oosterpoort, Grote zaal

Haydn: Concert voor cello en orkest in C, Hob. VIIb:1 / Schubert: Fantasie in C D934 arr. voor viool en strijkers door V. Kissine  / Schnittke: Concerto grosso nr. 1 / Piazzolla: selectie voor viool, vibrafoon en orkest /Pelecis “Last song” voor viool en strijkers -Clara Jumi Kang

solisten: Gidon Kremer (viool), Clara-Jumi Kang (viool), Pablo Ferrandez (cello) en Andrei Pushkarev (percussie)

Sterviolist en fenomenaal orkest
Gidon Kremer is een van de beroemdste violisten ter wereld. Hij werkte samen met ’s werelds allergrootste dirigenten, werd overladen met prijzen en is oprichter van Kremerata Baltica, dat in twintig jaar tijd is uitgegroeid tot een fenomenaal orkest. Op 27 februari wordt Kremer zeventig jaar en komt dat een kleine twee weken later in De Oosterpoort vieren met een aantal jonge stersolisten als ‘special guests’ en een prachtig afwisselend programma op de lessenaars.
U hoort werk van de oude Haydn, wiens Celloconcert nr. 1 pas in 1961 werd teruggevonden in een Praagse bibliotheek. Van recentere datum is natuurlijk de muziek van Piazzolla, die de dramatiek van de tangonaar de concertzalen bracht, en de bewerking die de Russische componist Victor Kissine maakte van de Fantasie in C op. 159, een melancholiek werk vol virtuoze hoogstandjes dat Schubert een jaar voor zijn dood schreef voor de Tsjechische violist Josef Slavik.
The Last Song is een kort melodieus werk van Georgs Pelecis, een landgenoot van Kremer en voor velen wellicht een mooie ontdekking.

Bekijk hier alvast het programmaboekje.

Star violinist and phenomenal orchestra
Gidon Kremer is one of the most renowned violinists in the world. He collaborated with the world’s greatest conductors, was showered with awards and founded Kremerata Baltica, which during the last twenty years has grown to be a phenomenal orchestra. Young, enthusiastic musicians are the heart; the Latvian maestro is the soul. Kremer also is known as a generally respected advocate of the work of twentieth-century masters, as Piazzolla, Glass, Schnittke, Adams en Saariaho. Because, as he once said: “Although the classics always remain a great source of inspiration, I only really come to life when I can play new music as well.” On 27 February Kremer will be seventy and he comes to De Oosterpoort to celebrate with a wonderful, varied musical programme with a number of young star soloists as a lovely bonus.