Mario Batkovic

1 recensie
Datum
vr 4 mei 2018
Tijdstip
20:30
Locatie
De Oosterpoort, Kleine zaal

Prijstabel voor Mario Batkovic

Ongeplaceerd

Normaal € 18.50
Normaal
Ongeplaceerd € 18.50

Prijs inclusief € 2.50 servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Je zal hem na een concert door zijn technische en uiterst muzikale accordeonspel niet snel zal vergeten : de Bosnische topmuzikant Mario Batkovic komt op 4 mei voor een concert naar De Oosterpoort in Groningen!

Mario Batkovic

“Ik koos vrijwillig de weg van de grootste weerstand voor mijn muziek”, geeft Mario Batkovic toe. Batkovic is een Zwitserse, in Bosnië geboren accordeonspeler die op een missie is om de mogelijkheden van het instrument tot de uiterste grenzen uit te breiden. Door de accordeon is hij in staat geweest zich te uiten en grenzen op te zoeken; een vrijheid die hem werd ontnomen door de verschillende fysieke, sociale, culturele en politieke grenzen die in zijn leven bestonden.

Eigen geluid

De langste weg is vaak het meest lonend, en door Batkovic’s onrustige zoektocht en anarchistische benadering van accordeonmuziek, heeft hij zijn eigen plek afgedwongen met zijn ondefinieerbare maar bedwelmende muzikale entiteit. Zijn muziek varieert van klassiek tot modern, vaak met veel klassieke cadensen en harmonieën, maar is ook verweven met minder conventionele klanken.

Ontdekking

Toen Geoff Barrow (Portishead) kennismaakte met de muziek van Batkovic, realiseerde hij zich onmiddellijk dat Batkovic technisch en muzikaal een ongekend niveau neerzette. Batkovic werd vervolgens uitgenodigd als support-act voor de band Beak bij de tour in 2015, wat resulteerde in een contract bij platenlabel Invada.

Album

Dit heeft een album tot gevolg. Op de CD gebruikt Mario Batkovic alle mogelijkheden van zijn instrument. Hij wilde het ware geluid van de accordeon voor het publiek vertalen, in de zin dat het precies hetzelfde klinkt als hoe het voor hem klinkt terwijl hij optreedt. “Ik wilde dat alle instrumenten ademhalen, luchtgeluiden en het geluid van klapperende kleppen hoorbaar zijn. Dus de handicaps van de accordeon kunnen worden omgezet in voordelen, waardoor een nieuw geluid ontstaat.” Het duurde meer dan een jaar om de gewenste sound op het album te laten doorklinken, maar dit is uiteindelijk gelukt.

“Het album wil zich niet onderwerpen aan iets anders dan het geluid. Dat is de essentie. Absolute onderwerping aan het geluid. Ik ben de slaaf van de tonen.” Diezelfde filosofie laat Batkovic op 4 mei doorklinken met zijn concert in de Kleine Zaal, dus mis het niet en haal je tickets via de website van De Oosterpoort.

Bekijk ook de website van Mario Batkovic.

Let op: staplaatsen en een (beperkt aantal) zitplaatsen beschikbaar

Tickets: via this website, our box offices, local record store Plato and ticketmaster.nl 

“I chose the path of greatest resistance for my music voluntarily”, admits Mario Batkovic. Batkovic is a Swiss, Bosnian-born accordion player who’s on a mission to expand the possibilities of the instrument to its very outer limits. Through the accordion he’s been able to channel an unbound desire to explore and express, a freedom that he has been denied through the various physical, social, cultural, and political borders that have existed in his life.

The longest road is often most rewarding, and through Batkovic’s restless searching and anarchistic approach to accordion music, he’s carved his own place as an indefinable but intoxicating musical entity. His music criss-crosses between classical and contemporary, often featuring many classical cadences and harmonies, yet is also interlaced with less conventional sounds by using the instrument percussively and draws from minimalism.

When Geoff Barrow (Portishead) was introduced to Batkovic’s music, he immediately realised both its musical and technical proficiencies, as well as its sheer uniqueness. Batkovic was subsequently invited to support Beak on their 2015 tour and then signed to his record label: Invada.

Batkovic presents a holism in his music that draws on the full capabilities of the instrument. This is reflected in quite a staggering range of pitch, volume and timbre that the instrument is able to produce, something that Batkovic exposes gloriously for the first time ever. However there are also subtleties in the production of the album that also make it a technical and aesthetic triumph. Batkovic wanted to translate the true sound of the accordion for the audience, in terms of representing exactly the way it sounds to him while he’s performing. It took over a year to solve the problems regarding the audio engineering of the album, but this now means that the stereo image opens up a whole new sonic spatiality, immersing the listener in a vivid and intricate sound-space.

“I wanted all of the instruments breathing, air noises and the sounds of flapping of claps to be audible. So the handicaps of the accordion can be transformed into benefits, creating a new sound”

 

 

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★ Albumrecensie Written In Music

“Haast ondefinieerbare, onbeschrijfbare muziek die zich niet zo in woorden laat vatten, dat leidt tot een overweldigend resultaat.”

Lees de volledige recensie op de website van Written In Music.