Nederlands Blazers Ensemble

Nederlands Blazers Ensemble

& Paolo Giacometti (piano)

Nederlands Blazers Ensemble

& Paolo Giacometti (piano)

  • Donderdag 17 april 2014
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Donderdag 17 april 2014
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Let op! In verband met The Passion en de drukte die hierdoor verwacht wordt, is de ingang van de zaal aan de Palmslag (aan de achterkant van De Oosterpoort). Zie hier de plattegrond. Wij raden u aan om op tijd te komen!

Inleiding om 19.15 uur

Inleiding om 19.15 uur

Om 19.15 uur geeft Saskia Törnqvist een gratis inleiding (reserveren verplicht 050-3680368)

 Mozart: Serenade in c, KV 388 / Mozart: Don Giovanni, KV 527 (arr. Josef Triebensee) / Mozart: Pianoconcert nr. 20, KV 466

Mozarts mooisten
Dat Mozart het blazersensemble een heerlijke combinatie van instrumenten vond, blijkt wel uit zijn licht melancholieke ‘Serenade in c’. Zoals gebruikelijk in zijn tijd werd meteen na een succesvolle première van een groot werk een bewerking voor blazers gemaakt, soms door de maestro zelf, soms door iemand die hem te vlug af was. Zoals Josef Triebensee, die ‘Don Giovanni’ – nog steeds een van de meest opgevoerde Mozart-opera’s ter wereld – in een nieuw jasje goot. En hoe blij verrast zou Mozart zijn geweest met de nieuwe versie die de blazers en pianist Paolo Giacometti maakten van zijn ‘Pianoconcert nr. 20’? Lees hier alvast het programmaboekje.

Voorafgaand aan het concert van het Nederlands Blazers Ensemble zal het jongNBEregionaal het voorprogramma verzorgen. Het jongNBEregionaal bestaat uit vier ensembles: jongNBEnoord, jongNBEzuid, jongNBEwest en jongNBEoost. Jonge musici in de leeftijd van 15 – 19 jaar worden begeleid door de gepokte en gemazelde musici van het Nederlands Blazers Ensemble in de NBE-cultuur van samenspel, theatrale presentatie en contact met het publiek.

Het jongNBEregionaal slaat een brug tussen de verschillende muziekpraktijken en is een mooie aanvulling op alle muziek die er al is in de regio’s en verlaagt de drempel tussen professionele en amateurmusici en daarmee ook die tussen muziekscholen en conservatoria.