Rockit

2 recensies
Datum
za 11 november 2017
Tijdstip
16:00
Locatie
De Oosterpoort

Prijstabel voor Rockit

Ongeplaceerd

Normaal € 47.50
Normaal
Ongeplaceerd € 47.50

Prijs exclusief € 3.50 servicekosten

Rockit
Vanuit hartje Groningen ontstaat er op zaterdag 11 november 2017 een nieuw sterrenstelsel: Rockit! Dit nieuwe festival programmeert in De Oosterpoort in Groningen op vijf podia een mix van progressieve jazz met crossovers naar experimentele pop, rock, alternative music en hedendaags gecomponeerde muziek. Eerste grote headliners zijn: Herbie Hancock, BADBADNOTGOOD, Shabaka & the Ancestors, Jeff Parker & Rob Mazurek, Donny McCaslin Group en duo Ben van Gelder/Reinier Baas.

Nieuw, grensoverschrijdend festival
Rockit is een nieuw, avontuurlijk en grensoverschrijdend festival vol versmeltingen van genres en stijlen. De bezoekers van het festival kunnen rekenen op een spannende mix van rising starts tot gevestigde namen, met pionier Herbie Hancock als inspirator. Rockit verleent zijn naam aan Hancock’s gelijknamige monsterhit uit 1983. Dit nummer was destijds baanbrekend als mix van funk, jazz, hiphop, dance en een vleugje rock. Het festival wordt georganiseerd door De Oosterpoort in samenwerking met North Sea Jazz. Op de verschillende podia worden maar liefst achttien acts geprogrammeerd.

Eerste namen Rockit bekend
De eerste namen van de line-up zijn die van echte grensoverschrijders, die jazz laten versmelten met bijvoorbeeld hiphop, pop en rock. Zo is Jeff Parker bandlid van de post-rockgroep Tortoise, werk(t)en de jonge honden van BADBADNOTGOOD met rappers Ghostface Killah en Mick Jenkins en is saxofonist Donny McCaslin te horen op David Bowie’s Blackstar. McCaslin krijgt overigens tijdens het aankomende North Sea Jazz Festival de prestigieuze Paul Acket Award uitgereikt en wordt door kenners gezien als het best bewaarde geheim van de moderne jazz.

Herbie Hancock
Pianist en componist Herbie Hancock heeft een weergaloze carrière achter de rug en tourt nog altijd succesvol de wereld rond. De Amerikaan, ontdekt in 1960 door trompettist Donald Byrd en drie jaar later onder de hoede genomen door über maestro Miles Davis, heeft zich ontwikkeld als een pionier en belangrijke inspirator voor jongere generaties.

Thundercat
Bassist, songwriter en vocalist Stephen Bruner, aka Thundercat, heeft muziek door zijn aderen stromen. Als zoon van de internationaal gevestigde jazzdrummer Ronald Bruner Sr. en broer van Grammy Award drummer Ronald Bruner Jr., was ook weinig anders mogelijk. Thundercat maakt een mix van warme jazz, psychedelische funk en groovy beats en verbreed daarbij tevens grenzen van pop, elektronica en progressieven rockgenres, dusdanig, dat er een compleet nieuwe sound ontstaat. Dat laatste wordt versterkt door zijn hoge falsetstemgebruik.

Dat is al te horen op zijn solodebuut, The Golden Age of Apocalypse (2011), diens opvolger Apocalypse (2013) en nog explicieter op zijn derde album, Drunk (2017). Hierbij is tussen de lijntjes altijd ruimte voor humor, ook al toont Thundercat zijn kwetsbaarheid in onderwerpen als eenzaamheid, liefde, verlies en alcohol, zoals op laatstgenoemde plaat. Thundercat werkt al jaren met vriend en producer Flying Lotus, die tevens de grote man is achter het LA label Brainfeeder. Dit is een creatief collectief van artiesten als Kamasi Washington, Jameszoo, en Strangeloop, waarbij niet in grenzen of genres wordt gedacht. De vrije geest van Thundercat is dan ook direct helder door het imposante rijtje van samenwerkingen met Erykah Badu, Whiz Khalifa, Kendrick Lamar, Pharrell, Michael McDonald, Kenny Loggins, Kamasi Washington en Flying Lotus tot de harcorepunkband Suicidal Tendencies. Een artiest die oprecht zichzelf is.

Donny McCaslin
Saxofonist Donny McCaslin is een muzikant die geen genres schuwt, bekend staat om zijn progressieve fusion sound en werd genomineerd voor twee Grammy’s voor zijn uitmuntende bijdragen aan het Maria Schneider Orchestra. Hij staat al zo’n twintig jaar aan de top van de New Yorkse jazzscene, en breekt door mede dankzij het grote succes van David Bowie’s Blackstar en zijn eigen laatste album, Beyond Now (2016).
BADBADBADNOTGOOD

De jonge Canadese honden van BADBADBADNOTGOOD timmeren sinds 2014 internationaal hard aan de weg en staan bekend om hun freaky samples, het ombouwen van hiphopklassiekers en samenwerkingen met rappers als Gosthface Killah en Mick Jenkins en hun eigen interpretatie van Joy Division. Maar deze drie-eenheid, Matthew E. Tavares (p), Chester Hansen (b) en Alexander Sowinski (d/sampler), is zoveel meer dan dat. Zo hebben ze hun sound verbreed met nieuwe vaste kracht Leland Whitty (o.a. sax, gitaar en v/viola) en toonden ze met het album IV (2016) opnieuw een avontuurlijk album, dat een mix vormt van ‘space jam sessie tussen Can, John Coltrane, Herbie Hancock’s Headhunters, Weather Report, Arthur Russell & MF DOOM en zich beweegt tussen lome ballades, kraut rock, futuristische hiphop en jazz improvisaties.

Jeff Parker & Rob Mazurek
Gitarist Jeff Parker (1967) en kornettist Rob Mazurek (1965) werken al zo’n 23 jaar samen, hoewel ze pas sinds 2015 als duo op de planken staan. Hun gezamenlijke avontuur startte in de dynamische muziek scene van Chicago. Zo speelden ze midden jaren 1990 in de groep Isotope 217 en in diverse underground formaties, waarbij elektronische muziek de boventoon voert. Ondertussen timmeren ze individueel hard aan de weg met hun eigen carrières, zowel als improvisators, als in talrijke bands en projecten. Zo is Parker vooral bekend van de post-rockband Tortoise, Triocolor, Brian Blade Fellowship en nieuwe jazzontdekking, drummer Makaya McCraven. Mazurek werkt(e) met helden binnen de elektronische en experimentele jazz en –rock als Parorah Sanders, Yusef Lateef, Emmett Kelly en Mike Ladd.

Toegevoegde acts

De acht toegevoegde acts passen perfect binnen het ‘Rockit-stelsel’ en tonen een grote diversiteit. Zo is de avontuurlijke LA, West Coast Get Down scene, vertegenwoordigd met up-rising stars Thundercat (Stephen Bruner), Miles Mosley en Knower, waarbij deze acts zich bewegen tussen psychedelische funk, zwoele (soul)jazz en uitbundige elektronica. Contrabassist en zanger Miles Mosley is initiatiefnemer van de West Coast Get Down, een vriendencollectief uit Los Angeles, waar ook tenorsaxofonist Kamasi Washington en nieuwkomer Cameron Graves deel van uitmaken.
Miles Mosley

De ster van Miles Mosley rijst met de dag. De uit LA afkomstige contrabassist annex zanger heeft inmiddels een reputatie opgebouwd als ‘reïncarnatie van Jimi Hendrix, dankzij zijn stevige dosis funk, soul en rauwe jazz, dat omlijst word door een swingende blazerssectie en in de studio met fraaie strijkers is aangevuld. Mosley speelt fel, hij ragt en past diverse pedaaleffecten toe waardoor zijn basgeluid naar een andere dimensie wordt getild en hij zijn eigen geluid creëert.

Knower

Multi-instrumentalist Louis Cole en zangeres/bassiste Genevieve Artadi hebben met hun mix van harde en scherpe funkgrooves, stevige dupstep beats, confronterende teksten en uitbundige elektronica een geheel eigen smoel gecreëerd. Sinds hun oprichting in 2010 timmeren ze aardig aan de weg met hun dansbare future- muziek, mede doordat ze online met hun excentrieke imago en video’s op YouTube veel bekendheid hebben gekregen.

Daarnaast duikt Rockit de hedendaagse jazz in met twee van de meest toonaangevende namen van de internationale jazz scene: Mark Guilliana Jazz Quartet (1980, New Jersey) en Avishai Cohen Quartet (1978. Israël). Deze generatiegenoten staan beide bekend door hun eigenzinnige progressieve sound en diep doordringende spel. Zo stal drummer Guiliana in 2015 al de show met pianist Brad Mehldau en hun baanbrekende elektronische plaat, Mehliana: Taming The Dragon (2015) en speelde hij evenals Donny McCaslin, ook te zien op Rockit, mee op het afscheidsepos van David Bowie, Blackstar. Guiliana runt zelf onder andere zijn akoestische Jazz Quartet, waarbij hij in al zijn gedaantes moeiteloos grenzen weet te vervagen.

Het spel van trompettist Avishai Cohen wordt veelal vergeleken met de geest van Miles Davis, wat met name komt doordat hij evenals de grootmeester zijn instrument toepast als verlengstuk van zichzelf en daarmee aangrijpende, melancholische emoties oproept. Cohen ontvangt niets dan lof voor zowel zijn debuut op het beroemde kwaliteitslabel ECM, Into the Silence (2015) als de net uitgebrachte opvolger, Cross My Palm With Silver.

De naam Allison Miller is in Nederland relatief nieuw, maar deze drumster, componist en bandleider draait in de New York scene al heel wat jaartjes mee en staat zelfs in de top 20 critics poll van beste drummers in tijdschrift Downbeat. Haar groep, Boom Tic Boom, valt op door eigenzinnige sound en een niet alledaagse bezetting bestaande uit: klarinet, cornet en viool, piano en bas.

En dan zijn er nog TaxiWars en tUnE-yArDs. Twee totaal verschillende groepen die toch veel gemeen hebben: ze zijn ongrijpbaar, bruisend van experiment en staan garant voor een explosieve performance. De Vlamingen van TaxiWars, met frontman Tom Barman (dEUS), behoeven eigenlijk geen introductie meer; ze waren ook dit jaar te zien op Eurosonic. De Amerikaanse Merril Garbus (1979) heeft met tUnE-yArDs ook al de nodige credits opgebouwd. Deze eigenzinnige dame staat bekend om haar onconventionele werkwijzen, haar aanstekelijke Afrikaanse grooves, theatrale samplepop, vocal loops met een rauw folkrandje. Ze heeft inmiddels drie succesvolle albums op haar naam staan en werkt sinds 2011 samen met bassist Nate Brenner.

Tickets: via this website, our box office, local record store Plato and ticketmaster.nl.

INTRODUCING ROCKIT

Rockit is a new adventurous festival that takes place on Saturday November 11th 2017, full fusion of genres and styles: from jazz to alternative rock, experimental pop to composed music. Venue De Oosterpoort presents eighteen acts in five rooms, in one day. The program includes Herbie Hancock, Thundercat, BADBADNOTGOOD, Avishai Cohen Trumpet Quartet, Miles Mosley, Shabaka & the Ancestors, Jeff Parker & Rob Mazurek, Mark Guiliana Jazz Quartet, Donny McCaslin Group, Tune -Yards, Knower, Allison Miller’s Boom Tic Boom and Dutch duo Ben van Gelder/Reinier Baas.

Expect an exciting mix of rising stars next to established names, with Pioneer Herbie Hancock as source of inspiration. The festival is named after Hancock’s monster hit of 1983: Rockit. This song was groundbreaking as mix of funk, jazz, hip-hop, dance and a touch of rock.

Enter a new galaxy 
The program that De Oosterpoort presents, along with co-producer, the North Sea Jazz Festival, contains artists who are open to the unknown. Who wish to enter a new ‘galaxy’, taking jazz as a starting point, and going beyond genres and styles. These artists and groups collaborate with hip-hop, pop/electro and rock musicians, and integrate those influences into their own projects and records. For example, you can hear saxophonist Donny McCaslin and drummer Mark Guiliana on David Bowie’s ‘Black Star’ and Jeff Parker is a band member of the post-rock group Tortoise, whereas Thundercat works with Kendrick Lamar but also with Flying Lotus and Kamasi Washington, to name a few collaborators.

Rockit shows steaming duos that constantly challenge each other, to an intimate jazz setting and movement, to underground with a raw edge and challenging shows at the main stage. Rockit has it all: hip, contemporary, stinging, pioneering. In short: future music.

 

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★★ Albumrecensie Writteninmusic.com (D. Hovenga)

Beyond Now is een muzikaal supervrij en super inspirerend jazzalbum zoals je maar heel erg weinig hoort. Wedden dat Bowie in de hemel met een heel dikke en zeer trotse glimlach dit album beluistert? Beyond Now is een adembenemende trip, een meesterlijk album!

Lees de volledige albumrecensie van Writteninmusic.com.

Concertreview NY Times (N. Chinen)

Mr. Hancock’s album, which seems likely to land next year, is starting to feel less like a blank. Flying Lotus, Mr. Martin and their peers, like the bassist and singer Thundercat and the tenor saxophonist Kamasi Washington, all claim Mr. Hancock as a hero, not only because of what he’s done but also because of what he’s still doing. The boundless, irrepressible quality of his performance was a potent reminder of that, but if the current musical climate is any indicator, no reminders are really needed.

Lees de volledige review van het concert en meer van NY Times.