Balletto di Roma

Giselle 3 recensies
Datum
za 27 oktober 2018
Tijdstip
20:15 - 21:45 Inleiding om 19:15
Locatie
Stadsschouwburg

Prijstabel voor Balletto di Roma

Eerste rang

Normaal € 32.50

Tweede rang

Normaal € 26.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Derde rang

Normaal € 22.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Vierde rang

Normaal € 16.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Vijfde rang

Normaal € 8.50
CJP/Collegekaart € 8.50
Normaal CJP/Collegekaart
Eerste rang € 32.50
Tweede rang € 26.00 € 12.50
Derde rang € 22.00 € 12.50
Vierde rang € 16.50 € 12.50
Vijfde rang € 8.50 € 8.50

Prijs inclusief € 3.50 servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Deze voorstelling is onderdeel van Internationale Selectie
Bekijk de hele selectie

“Kolkend orgastisch tableau”

Er zijn alweer 177 jaren verstreken sinds de succesvolle première van ‘Giselle’, het iconische romantisch klassieke ballet. Jean Coralli en Jules Perrot creëerden het speciaal voor het Parijse debuut van de Italiaanse ballerina Carlotta Grisi. Sinds die avond in 1841 is het ballet, over een graaf die verliefd wordt op een boerenmeisje, altijd op een voetstuk blijven staan.

Gewaagde hedendaagse bewerking

Balletto di Roma durft het aan om ‘Giselle’ een gewaagde en zeer hedendaagse bewerking te geven en gaf choreografen Itamar Serussi en Chris Haring een vrijbrief om de oude liefdestragedie te vervangen door herkenbare, 21st-eeuwse relatieworstelingen.

Itamar Serussi

De stukken van Serussi – huischoreograaf bij Scapino Ballet Rotterdam – zijn speels, fysiek en humorvol. De romantische pas-de-deux en solo’s uit ‘Giselle’ worden bij hem invoelbare scènes over liefde en bedrog tussen mensen van vlees en bloed.

Chris Haring

De tweede akte wordt onder handen genomen door Chris Haring. Diens multimediale werk met film, beeldende kunst en nieuw gecomponeerde muziek brengt echte en verzonnen werelden bij elkaar.  “Een veelzijdig en harmonieus geheel. (…) Alle broeierigheid onder de keurig nette romantische liefde komt samen in een kolkend orgastisch tableau.” (de Volkskrant ****)

Ga voor meer informatie naar www.ballettodiroma.com

“Steaming, orgasmic scenes”
Already 177 years have passed since ‘Giselle’, the iconic romantic classical ballet, successfully premiered. Since that night in 1841 the ballet about an earl falling in love with a country girl has always remained on a pedestal. Balletto di Roma dared to make a bold and very modern adaptation and gave choreographers Itamar Serussi and Chris Haring carte blanche to replace the love tragedy of yore with familiar, 21st-century relationship struggles. And how! “All sultriness pertaining to the decent, romantic love culminates in steaming, orgasmic scenes.” (Newspaper De Volkskrant ****).

muziek: Adolphe Adam | oorspronkelijke choreografie: Jean Coralli en Jules Perrot | oorspronkelijk libretto: Théophile Gautier en Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges | bewerking muziek: Richard van Kruysdijk en Andrea Berger | choreografie: Itamar Serussi en Chris Haring (Liquid Loft) | concept: Peggy Olislaegers

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★ NRC Handelsblad

“Radicale herinterpretatie. (…) Bij Haring golft de emotie letterlijk door het tienkoppige corps de ballet der Wili’s. Zij, geesten van maagden, verbeelden de wraakzucht van de bedrogen vrouwen en, in een orgiastisch tafereel, hun gefnuikte lust.”

★★★★ de Volkskrant

“Twee choreografen maken van de balletklassieker Giselle een veelzijdig en harmonieus geheel. Een eigentijdse versie van het verhaal van de liefde van het boerenmeisje voor de prins.”

★★★ Theaterkrant

“Gewaagde herinterpretatie van romantisch ballet. (…) Serussi Sahar lijkt er lol in te hebben om het oorspronkelijke ballet op de hak te nemen door de vol bombarie aanzwellende violen en trompetten van de originele componist nu eens niet garant te laten staan voor hoge benen en technische virtuositeit. Juist op deze momenten kiest hij ervoor om zijn dansers ontspannen op de grond te laten zitten of liggen.”