Batsheva Dance Company

Sadeh 21 3 recensies
Datum
wo 3 april 2019
Tijdstip
20:15 Inleiding om 19:15
Locatie
Stadsschouwburg

Prijstabel voor Batsheva Dance Company

Eerste rang

Normaal € 37.50

Tweede rang

Normaal € 30.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Derde rang

Normaal € 25.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Vierde rang

Normaal € 19.00
CJP/Collegekaart € 12.50

Vijfde rang

Normaal € 9.50
CJP/Collegekaart € 9.50
Normaal CJP/Collegekaart
Eerste rang € 37.50
Tweede rang € 30.00 € 12.50
Derde rang € 25.50 € 12.50
Vierde rang € 19.00 € 12.50
Vijfde rang € 9.50 € 9.50

Prijs inclusief € 3.50 servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Deze voorstelling is onderdeel van Internationale Selectie
Bekijk de hele selectie

“Aanraakbaar en meeslepend” (de Volkskrant*****)

Batsheva Dance Company komt naar Groningen met de wereldhit ‘Sadeh21’, dat door de pers met vijfsterrenrecensies werd onthaald.

Ohad Naharin

Sinds 1990 zwaait choreograaf Ohad Naharin de scepter bij het Israëlische gezelschap, dat onder zijn leiding uitgroeide tot een van de belangrijkste hedendaagse dansgezelschappen. Al in de jaren tachtig onderscheidde hij zich met een rauwe, maar ook verfijnde danstaal, die zich later ontwikkelde tot een stijl die hij Gaga noemt en die gezien wordt als een van de belangrijkste vernieuwingen in de moderne dans. ‘Sadeh21’ laat precies die dans zien waar Naharin zo befaamd om is: krachtig, explosief, maar bij vlagen ook gevoelig en ingetogen.

Briljante abstracte dans

De titel verwijst naar het Hebreeuwse woord voor (onderzoeks-)veld en het toneel ziet er dan ook uit als een soort bewegingslaboratorium. Bewegingen lijken ter plekke op te borrelen, los en spontaan, maar in werkelijkheid zijn die uiterst exact. ‘Sadeh21’ is briljante abstracte dans, maar laat zich, zo je wilt ook bekijken, als reflectie op de situatie in het Midden-Oosten. Hoe dan ook: waar Batsheva komt, voel je het dansvirus door de aderen kriebelen.

Dansprogrammeur Henk Kuiper

“Batsheva Dance Company wordt door veel kenners en liefhebbers gezien als het allerbeste moderne dansgezelschap ter wereld. En als je een voorstelling van dit gezelschap ziet, dan weet je waarom: oogstrelende dans, uitgevoerd door de beste dansers en dat voorzien van een uitgelezen belichting en muziekkeuze. Bejubeld door publiek en pers, met vrijwel uitsluitend vijfsterrenrecensies. Zo ook ‘Sadeh21’. De groep speelt op alle grote wereldpodia, en het is dan ook heel bijzonder dat in april (voor de allereerste keer) Batsheva een week lang in Nederland is te zien.”

Ga voor meer informatie naar: www.batsheva.co.il

Explosive physical journey

Sadeh21 is an explosive physical journey rich in sensations revealed through a succession of solos, duets and group ensembles that are in turn delicate, athletic, slow or twitchy, reflecting the many different ways to exist in the world.

The Guardian (*****) about ‘Sadeh21’

“Naharin creates striking stage imagery, strongly evoking interpersonal, political and social situations. However, Batsheva’s works are always fundamentally abstract – there is no narrative, no characters.

The trademark benefits of Naharin’s training methodology, Gaga, are on full display in ‘Sadeh21’. The dancing, however expressive, seems to come from deep inside the performers. They are an absolute thrill to watch: their exceptional muscle control and strength allowing them to rapidly shift between movement sequences, almost magically finding their balance again.

But ‘Sadeh21’ is not merely a showcase of skill, or abstract dance gymnastics. The choreographic language is densely innovative, and the stage imagery is constantly surprising, with an emotionally resonance that bypasses conscious understanding. Throughout the performance, I found myself deeply affected, yet unable to describe my reactions, even to myself.

By the time the end credits roll over the back of the set, the cumulative effect of Ohad Naharin’s ‘Sadeh21’ is devastating.”

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★★ de Volkskrant:

“‘Sadeh21’ is aanraakbaar en meeslepend. De dansers stijgen boven zichzelf uit, maar blijven ook mensen van vlees en bloed.”

★★★★★ The Guardian

“Tegen de tijd dat de eindcredits over de achterkant van de set rollen, is het cumulatieve effect van ‘Sadeh21’ verwoestend.”

InDaily (Australië):

“Subtiel, hectisch, soms politiek en altijd gepassioneerd. Meesterlijk.”