Batsheva Dance Company

Batsheva Dance Company

Sadeh 21

Batsheva Dance Company

Sadeh 21

  • Woensdag 3 april 2019
  • SPOT/ Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 17:30: Stadsschouwburg open
  • 18:00: Aanvang Israëlische Eénakter (uitverkocht)
  • 20:15: Aanvang voorstelling
  • 21:30: Einde voorstelling
  • 21:35: Nagesprek (gratis)
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Woensdag 3 april 2019
  • SPOT/ Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Batsheva Dance Company, The Young Ensemble komt naar Groningen met de wereldhit Sadeh21, dat door de pers met vijfsterrenrecensies werd onthaald. Sadeh21 laat precies die dans zien waar choreograaf Ohad Naharin zo befaamd om is: krachtig, explosief, maar bij vlagen ook gevoelig en ingetogen

Sadeh21 is aanraakbaar en meeslepend. De dansers stijgen boven zichzelf uit, maar blijven ook mensen van vlees en bloed.”

de Volkskrant ★★★★★

“Tegen de tijd dat de eindcredits over de achterkant van de set rollen, is het cumulatieve effect van Sadeh21 verwoestend.”

The Guardian ★★★★★

“Subtiel, hectisch, soms politiek en altijd gepassioneerd. Meesterlijk.”

InDaily (Australië)

Gratis nagesprek

Gratis nagesprek

Na afloop van de voorstelling is er een gratis nagesprek in de Grote Foyer. Linda Zandbergen interviewt Idan Porges, Ensemble Manager en een danser. Het nagesprek zal in het Engels plaatsvinden.

Eenakter: Israëlisch diner (uitverkocht)

In de schouwburg kun je ook lekker eten! Vanaf 18.00 uur serveren wij in het Theatercafé gestoofd lamsvlees met vijgen en rode wijn of falafel met tahinsaus, beiden met pikante aardappel-doperwten schotel met komijn en kurkuma.

Warme brownie en ijs

Warme brownie en ijs

Nog een lekker toetje? Bestel dan samen met je kaartje koffie of thee met warme brownie en ijs (€ 6,00). Kaarten al gekocht? Dit toetje is ook los te boeken.

Sadeh21

Sadeh21 is briljante abstracte dans, maar laat zich, zo je wilt ook bekijken, als reflectie op de situatie in het Midden-Oosten. Hoe dan ook: waar Batsheva komt, voel je het dansvirus door de aderen kriebelen.

Batsheva-Dance-Company-Sadeh-21-Maxim-Waratt-Gadi-Dagon-2

Ohad Naharin

Sinds 1990 zwaait choreograaf Ohad Naharin de scepter bij het Israëlische gezelschap, dat onder zijn leiding uitgroeide tot een van de belangrijkste hedendaagse dansgezelschappen. Al in de jaren tachtig onderscheidde hij zich met een rauwe, maar ook verfijnde danstaal, die zich later ontwikkelde tot een stijl die hij Gaga noemt en die gezien wordt als een van de belangrijkste vernieuwingen in de moderne dans.

Dansprogrammeur Henk Kuiper

“Batsheva Dance Company wordt door veel kenners en liefhebbers gezien als het allerbeste moderne dansgezelschap ter wereld. En als je een voorstelling van dit gezelschap ziet, dan weet je waarom: oogstrelende dans, uitgevoerd door de beste dansers en dat voorzien van een uitgelezen belichting en muziekkeuze. Bejubeld door publiek en pers, met vrijwel uitsluitend vijfsterrenrecensies. Zo ook Sadeh21. De groep speelt op alle grote wereldpodia, en het is dan ook heel bijzonder dat in april (voor de allereerste keer) Batsheva een week lang in Nederland is te zien.”

Explosive physical journey

Sadeh21 is an explosive physical journey rich in sensations revealed through a succession of solos, duets and group ensembles that are in turn delicate, athletic, slow or twitchy, reflecting the many different ways to exist in the world.

The Guardian (★★★★★) about Sadeh21

“Naharin creates striking stage imagery, strongly evoking interpersonal, political and social situations. However, Batsheva’s works are always fundamentally abstract – there is no narrative, no characters.

The trademark benefits of Naharin’s training methodology, Gaga, are on full display in Sadeh21. The dancing, however expressive, seems to come from deep inside the performers. They are an absolute thrill to watch: their exceptional muscle control and strength allowing them to rapidly shift between movement sequences, almost magically finding their balance again.

But Sadeh21 is not merely a showcase of skill, or abstract dance gymnastics. The choreographic language is densely innovative, and the stage imagery is constantly surprising, with an emotionally resonance that bypasses conscious understanding. Throughout the performance, I found myself deeply affected, yet unable to describe my reactions, even to myself.

By the time the end credits roll over the back of the set, the cumulative effect of Ohad Naharin’s Sadeh21 is devastating.”