Beirut

+ support: Helado Negro 1 recensie
Datum
do 4 april 2019
Tijdstip
20:00 Tijdschema
Locatie
De Oosterpoort, Grote zaal

Tijdschema

17:00Restaurant Tromp open
19:00Zaaldeur open
20:00Aanvang event

Prijstabel voor Beirut

Ongeplaceerd

Normaal € 32,39
Normaal
Ongeplaceerd € 32,39

Prijs inclusief € 4,11 servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Een combinatie van Oost Europese en Balkan folk, Westerse popmuziek, Amerikaanse indie-rock en wereldmuziek. Een bij elkaar geraapt zooitje, horen we je denken. Het tegendeel is waar. De muziek van Beirut is te omschrijven als een interessante kruisbestuiving van culturen en bevat een flinke dosis exotische invloeden. Het is van die muziek waardoor je opeens enorm graag de wereld rond wil reizen. Of, zoals OOR beschrijft, heimweemuziek. ”Ernaar luisteren heeft hetzelfde effect als kijken naar een zwart-witfilm – je verlangt terug naar een tijd die niet eens de jouwe is.” Donderdag 4 april staat Beirut in De Oosterpoort.

Zach Condon

Beirut is een Amerikaanse band uit Santa Fe, Nieuw Mexico die is ontstaan uit het solo project van Zach Condon. De Amerikaan liet zich tijdens een reis door Europa beïnvloeden door Italiaanse folk en feestmuziek uit de Balkan. Bij terugkomst in Amerika schreef hij de nummers voor het eerste album van Beirut, Gulag Orkestar (2006): een album met liedjes vol gipsy- en balkaninvloeden. Dit was het begin van een muzikale wereldreis.

De reis ging verder

Een jaar na Gulag Orkestar verscheen The Flying Club Cup (2007): een album dat flink leunde op de invloed van Franse chansons. Het tweeluik van de EP’s March of the Zapotec en Holland liet weer een ander geluid horen: die eerste werd naar verluidt ingespeeld met een 19-koppige Mexicaanse funeral band, op de andere EP leek Condon vooral te onderzoeken of elektronica hem ook lag. Het album The Rip Tide (2011) is misschien wel het meest persoonlijke album tot nu toe, samengesteld op basis van invloeden uit New York en thuisstad Santa Fe, de plek waar het klokje voor Zach tikt zoals het nergens tikt.

Pauze

Na het album The Rip Tide duurde het vier jaar voordat er een nieuw album werd uitgebracht. In 2012 stortte Zach – fysiek en mentaal uitgeput na een slopende tournee – in tijdens een zoveelste concertreeks in Australië. Daarbovenop kwamen een vechtscheiding, maar ook een depressie, een burn-out én een writer’s block die verwerkt moesten worden. Het was 2015 toen het nieuwe album No No No verscheen. Een album waarop minder invloeden van buitenaf te horen zijn en waarop de pijn die Zach heeft gevoeld niet wordt gemaskeerd. Donderdag 4 april is Beirut live te horen in De Oosterpoort.

Support: Helado Negro

Helado Negro is een van de namen waaronder Roberto Carlos Lange muziek produceert. Een combinatie van Indie rock en Latin music zorgen voor zomerse sferen en fijne songs. Hij gaat mee als support tijdens het optreden van Beirut.

Let op: vrije sta- en (een beperkt aantal) zitplaatsen

Let op: van elk gekochte kaartje wordt € 1,00,- gedoneerd aan PLUS1.org

Website Beirut 

A combination of Eastern European and Balkan folk, Western pop music, American indie rock, and world music. A motley collection, you might think. Well, not at all. Beirut’s music can be described as an interesting mix of cultures and contains a good dose of exotic influences. It is the kind of music that suddenly makes you want to travel the world badly. Or, as OOR (in Dutch) describes it, music that makes you feel homesick. “Listening to it has the same effect as watching a black-and-white movie – you think back longingly to a time that is not even yours.” On Thursday 4 April Beirut will be performing in De Oosterpoort.

Zach Condon
Beirut is an American band from Sante Fe, New Mexico, that developed from a solo project of Zach Condon. The American was inspired by Italian folk and Balkan party music during a trip through Europe. Upon return in America he wrote the songs for Beirut’s first album, Gulag Orkestar (2006): an album full of gipsy and Balkan influences. It was the start of a musical journey.

The journey continued
A year after Gulag Orkestar the next album The Flying Club Cup (2007) was released: an album that relied heavily on influences of French chansons. The diptych of the EPs March of the Zapotec and Holland presented yet another sound: the first was allegedly recorded with a 19-piece Mexican funeral band, whereas on the other EP Condon particularly seemed to investigate whether electronic music appeals to him too. The album The Rip Tide (2011) might be the most personal album so far, compiled on the basis of influences of New York and hometown Santa Fe, the place Zach calls home.

Break
After the album The Rip Tide it took four years for a new album to be released. In 2012 Zach collapsed – physically and mentally exhausted after a tiring tour – during the umpteenth concert series in Australia. Add a divorce battle, but also a depression, a burn-out, and a writer’s block that had to be dealt with. It was 2015 when the new album No No No came out. An album on which less external influences resound and the pain Zach went through is not masked. On Thursday 4 April, Beirut will perform live in De Oosterpoort.

Support: Helado Negro
Helado Negro is one of the pseudonyms under which Roberto Carlos Lange produces music. A combination of Indie rock and Latin music results in summery atmospheres and enjoyable songs. He is Beirut’s support act.

Note: unreserved standing and (limited) seating

Note: from every sold ticket, €1.00 is donated to PLUS1.org

Website Beirut 

 

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

Albumrecensie Rip Tide door OOR

”De verrassing zit ‘m in de wijze waarop ritme, melodie en stem geïntroduceerd worden, over elkaar heen buitelen en uiteindelijk samenkomen. Het maakt dat de muziek van Beirut heimweemuziek is. Ernaar luisteren heeft hetzelfde effect als kijken naar een zwart-witfilm – je verlangt terug naar een tijd die niet eens de jouwe is.” Lees hier de volledige recensie.