De Toneelmakerij / Sadettin Kirmiziyuz

De Toneelmakerij / Sadettin Kirmiziyuz

De knettergekke wereld achter het raam (8+)

De Toneelmakerij / Sadettin Kirmiziyuz

De knettergekke wereld achter het raam (8+)

  • Maandag 22 oktober 2018
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 14:30: Aanvang voorstelling
  • 15:30: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Maandag 22 oktober 2018
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 14:30 start of event
  • (Times are subject to change)

Kleurrijke voorstelling

De Toneelmakerij maakt prachtige voorstellingen met een grote liefde voor taal en vaak met een stevige dosis humor. Het gezelschap brengt een kleurrijke voorstelling over twee aandoenlijke nieuwelingen die vol humor en naïviteit proberen uit te vinden waarom de een bang, boos en de ander juist blij wordt van verschillen.

Extra informatie

Extra informatie

Kleine verschillen met grote gevolgen

Daar zitten ze met z’n tweeën in de wachtkamer. Ze zijn nog niet geboren, maar ze hebben er wel zin in. In die knettergekke wereld daar achter het raam. Maar eerst moeten er keuzes gemaakt worden. Want waar wil je geboren worden? En welke huidskleur wil je hebben? En welke God? En word je een jongen of een meisje?

Dan is het grote moment aangebroken: een rood meisje en een blauwe jongen stappen de wereld in. Maar waarom schrikt hun vader zo? En wil er niemand naast hen zitten? En worden ze achterna gezeten? Ze begrijpen er niet veel van. Het is in ieder geval een stuk ingewikkelder dan ze hadden gedacht.

“Of hij nu jeugdtheater regisseert bij De Toneelmakerij of als huisregisseur bij Toneelschuur Producties klassiek of nieuw repertoire naar zijn hand zet, eigenlijk is zo’n beetje alles wat Paul Knieriem aflevert goed.” (Vrij Nederland over regisseur Paul Knieriem)

“De poëtische tekst van Ad de Bont toont daarbij dat het vreemdelingen maar raar vinden niet voorbehouden is aan geel, rood, wit of blauw, maar ook dat twee kleuren samen ook een geheel nieuwe kleur kunnen creëren. Fraai is samenspel van beide spelers, die gedurende de voorstelling niet alleen in woord maar vooral in houding schakelen tussen onschuldig en verbeten, onzeker en vol zelfvertrouwen, haat en liefde”.

Theaterkrant

“Goede link met de actualiteit. Humor die in het stuk zit, slaat (..) aan”.

★★★ Scenes

“Een geëngageerde voorstelling waarin diversiteit met een prettige graad van abstractie wordt gepresenteerd”.

Het Parool

concept: Sadettin Kirmiziyüz en Liesbeth Coltof | tekst: Ad de Bont | regie: Paul Knieriem | spel: Sadettin Kirmiziyüz en Jessie Wilms