NTGent

Oogst van de wrok 6 recensies
Datum
vr 2 februari 2018
Tijdstip
20:15 Inleiding om 19:15
Locatie
Stadsschouwburg

Prijstabel voor NTGent

Eerste rang

Normaal € 29.00

Tweede rang

Normaal € 23.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Derde rang

Normaal € 19.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Vierde rang

Normaal € 14.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Vijfde rang

Normaal € 7.50
CJP/Collegekaart € 7.50
Normaal CJP/Collegekaart
Eerste rang € 29.00
Tweede rang € 23.50 € 12.50
Derde rang € 19.50 € 12.50
Vierde rang € 14.50 € 12.50
Vijfde rang € 7.50 € 7.50

Prijs inclusief servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Deze voorstelling is onderdeel van de Internationale Selectie 2017-2018.
> Bekijk de gehele selectie

Naar de gelijknamige, iconische roman van John Steinbeck

De familie Joad is net als duizenden andere gezinnen in de jaren dertig van de vorige eeuw, als gevolg van de Grote depressie en uitzonderlijke droogte, gedwongen te vertrekken naar het westen. Steinbecks roman is een lofzang op het uithoudingsvermogen en de waardigheid van de menselijke geest, ook in onbarmhartige omstandigheden.

In staten als Oklahoma, waar de boerenfamilie Joad al sedert generaties woont, leiden deze uitzonderlijke factoren tot schrijnende toestanden, waardoor er niets anders op zit dan te verhuizen: op zoek naar een beter leven. Maar het beloofde land Californië bereiken is één ding; er een nieuw leven opbouwen is nog iets anders.

Het decor voor deze epische queeste is de legendarische Route 66, de kortste weg naar het land van de sinaasappelen. Uiteindelijk is het verhaal van de Joads er een van valse hoop, zo blijkt: de opofferingen onderweg zijn te groot, de beloning aan het einde van de reis is te karig.

Regisseur Luk Perceval maakt, net als bij Platonov (2013) van Tsjechov, een radicale, eigen interpretatie van dit beroemde verhaal. Deze voorstelling is, na FRONT Polyphonie (2014), de tweede coproductie tussen NTGent en Thalia Theater Hamburg, het huis waar Perceval al jaren aan verbonden is.

Het vraagstuk over immigratie, en hoe daarmee om te gaan, is immers actueler dan ooit. Politiek, maar ook op menselijk vlak, daagt dit onderwerp ons uit om – in alle nederigheid – na te denken over onze status. Zijn we niet allemaal vluchtelingen geweest, in een dichtbij of ver verleden? En hoe fair is het om grenzen te willen sluiten voor gezinnen die alleen maar uit zijn op een menswaardig bestaan? Via de magistrale roman van Steinbeck keren deze kwesties als een boemerang terug naar het Europa van vandaag. Met als bottomline: wat willen we oogsten, op termijn?

tekst: John Steinbeck | bewerking en regie: Luk Perceval | spel: Bert Luppes, Kristof Van Boven, Felix Burleson, Marina Galic, Rafael Stachowiak en Maria Shulga | scenografie: Annette Kurz | kostuums: Annelies Vanlaere | lichtontwerp: Jan Haas | video: Philip Bussmann | muzikale leiding: Catharina Boutari

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★ deredactie.be

“Perceval blijft Perceval: een kwaliteitslabel, een theaterbeest, een verhalenverteller, een regisseur uit de Champions League. Dus, beproefd, geproefd en genoten en gesmaakt.”

★★★★ De Standaard

“Luk Perceval beitelt de neergang van een boerenfamilie tot een klassiek drama over onmacht.”

De Morgen

Behoorlijk minimalistisch in opzet, maar groots in thematiek.

Cutting Edge

De verwoede pogingen van de Joads om het leven leefbaar te maken, zijn van een verpletterende schoonheid en een ontwapenende puurheid die zelden op toneel te zien zijn.

Deredactie.be

Perceval blijft Perceval: een kwaliteitslabel, een theaterbeest, een verhalenverteller, een regisseur uit de Champions League.

★★★★★ Knack Focus

Hoe somber en tragisch het verhaal ook verloopt, de diepste ondertoon ervan is er een van bewondering voor de mens. Wat John Steinbeck verwoordde heeft Luk Perceval tegelijk teder en hard verbeeld.