Rockit

3 recensies
Datum
za 10 november 2018
Tijdstip
16:00 Tijdschema
Locatie
De Oosterpoort

Tijdschema

15:00Deuren open
16:00Aanvang festival

Alle tijden onder voorbehoud

Jazz in De Oosterpoort
De Oosterpoort brengt al jaren jazz van topkwaliteit.
Bekijk hier het gehele jazz-aanbod van dit seizoen.

Avontuurlijk en grensoverschrijdend

Rockit is een nieuw, avontuurlijk en grensoverschrijdend festival vol versmeltingen van genres en stijlen. Vorig jaar vond de eerste succesvolle editie plaats. Met circa 2000 enthousiaste bezoekers in 2017 is Noord-Nederland weer een toonaangevend muziekfestival rijker. De Oosterpoort programmeert een mix van progressieve jazz met crossovers naar experimentele pop, rock en hedendaags gecomponeerde muziek, in samenwerking met North Sea Jazz.

Rising stars en gevestigde namen

De bezoekers van het festival kunnen rekenen op een spannende mix van rising stars tot gevestigde namen, met pionier Herbie Hancock als inspirator. Rockit dankt zijn naam aan Hancock’s gelijknamige monsterhit uit 1983. Dit nummer was destijds baanbrekend als mix van funk, jazz, hiphop, dance en een vleugje rock.

Fris crossover-festival

In de jaren zeventig stond het experiment bij artiesten als Miles Davis en Herbie Hancock centraal. Hun geluid is nog steeds van grote invloed op de hedendaagse jazzscene. Rockit is hét frisse crossover-festival dat juist die kruisbestuiving wil laten horen en zien.

Line-up

Pharoah Sanders: een jazzicoon van formaat. Deze tenorsaxofonist beweegt zich tussen vrije geïmproviseerde jazz tot mainstream. Hij maakte in de jaren ‘60 al indruk op zijn grote voorbeeld John Coltrane.

Een van de invloedrijkste jazzmuzikanten van de afgelopen decennia, Steve Coleman, komt met zijn band Five Elements naar Groningen. Met zijn filosofie ‘M—base’ combineerde hij virtuoze jazztechnieken met hiphop, funk en rock van de straat.

GoGo Penguin: Het Britse pianotrio veroverde de wereld met hun laatste twee albums waarbij elektronica de drijfveer vormt en triphop en dance-klanken de overhand hebben.

In Londen is een generatie jonge en zelfverzekerde muzikanten aan de oppervlakte gekomen, die jazz serveren met de energie van danceclubs en het anti-establishment-gevoel van de punk. Een van de leidende figuren is onomstotelijk tenorsaxofonist, componist en bandleider Nubya Garcia.

AZIZA: bassist en bandleider Dave Holland kan gerust een levende legende worden genoemd. Met zijn nieuwste project brengt hij drie topmusici naar Groningen: Chris Potter, Lionel Loueke en Eric Harland.

Colin Stetson: die zijn publiek steevast imponeert met een meeslepende reis langs de randen van jazz en post-rock waar klank en ritme samenkomen.

Het avant-garde septet Secret Chiefs 3 legt een onwaarschijnlijke hoeveelheid muziekstijlen op de mat en mengt rock, jazz, exotica, surf, Ethiopische funk, death metal, Arabische klanken, swing en gipsy tot …eh, ja tot wat? Dat is het geheim van de Chiefs.

Met zijn nieuwe band Little Big trekt Aaron Parks zich weinig aan van de grenzen van het genre en flirt hij openlijk met indierock, R&B, elektro en hiphop.

Componist, pianist en Mitchell-fan Reinout Douma ziet dat als een mooie gelegenheid om haar te eren met zijn Noordpool Orkest. Voor het project Songs of Joni Mitchell nodigt hij ook jazz zangeres Zara McFarlane uit Londen, saxofonist Benjamin Herman, aanstormend zangeres Anna Serierse en gitaarwonder Jorrit Westerhof uit.

STUFF.: Het energieke en dynamische Vlaamse vijftal brengt een bruisende cocktail van elektronische, moderne loop-based muziek met een dikke knipoog naar funk, jazz, soul, hiphop en fusion.

Vijfvoudig Grammy-winnaar Terence Blanchard is een van de grootste jazztrompettisten van onze tijd en inmiddels ook als filmcomponist een gevestigde naam. Hij staat met het E-Collective, bestaande uit Charles Altura, Fabian Almazan, David Ginyard en Oscar Seaton, op het podium van Rockit.

Saxofonist, componist, producer en bandleider Benjamin Herman werd in 1968 in de wieg gelegd om muziek te maken en vierde afgelopen mei zijn vijftigste verjaardag. Deze mijlpaal wordt gevierd met een aantal albums, waaronder Bughouse. Een langgekoesterde wens, waarop Herman zijn eerste muzikale liefdes punk en jazz combineert.

Het Zwitserse powertrio Schnellertollermeier slingert tijdens het Rockit festival zonder compromissen moderne composities, minimal en genadeloze metal de zaal in. In 2015 verscheen het albumXdat door velen in de prog- en jazzwereld nog steeds beschouwd wordt als een van de beste albums van dit decennium.

Kuhn Fu komt van ver en dichtbij: het Duits-Israëlisch-Engels-Turkse kwartet met leden Christian Achim Kühn, Ziv Taubenfeld, Esat Ekincioglu en George Hadow, werd namelijk opgericht in Groningen. In hun manische nummers neemt de band het publiek mee op een emotionele soundtrip.

De Amerikaanse gitarist Ryley Walker werd tijdens zijn debuut in 2014 binnengehaald als de wonderboy van de folk. Met zijn nieuwste release Deafman Glancekoos hij voor een koerswijziging, die hem bovenaan het verlanglijstje van Rockit deed belanden.

Dans Dans speelde zes jaar geleden een belangrijke rol in het langzaam afbreken van de muur tussen de Belgische jazzscene en het pop- en rockcircuit. De band brengt het eerste album, dat een begeerd collectors item onder vinylverzamelaars is, opnieuw uit. Om dat te vieren touren zij door Nederland en België en wist Rockit de heren te strikken.

Tenorsaxofonist James Brandon Lewis is geen onbekende op de Nederlandse podia. In 2016 zorgde niet alleen hij, maar vooral het publiek dat het dak eraf ging tijdens North Sea. “Zelden werd hier een artiest zo enthousiast toegejuicht” zag de Volkskrant. Bassist Jasper Stadhouders en drummer Onno Govaert vormen de ideale ritmesectie voor de groovende saxofoon van Lewis, die met zijn twee kompanen jazz, rauwe funk en een stevige portie gospel mengt.

Voor spectaculair toetsenist en mede-oprichter van het befaamde Ezra Collective Joe Armon-Jones is hiphop, zoals bij zoveel muzikanten van zijn generatie, de belangrijkste invloed in zijn souljazz, die hij lardeert met dub-elementen. “One of the scene’s most promising voices”, schreef het gezaghebbende Pitchfork.

Ava Mendoza componeert ruige songs vol hypnotische loops, verminkte bluesakkoorden en psychedelische intermezzo’s. Samen met de Franse bassist Maxime Petit en de Australische drummer Will Guthrie bracht ze in 2014 een 7” uit met postpunk, garage-achtige noisetracks, die snel zijn weg vond naar een cultstatus.

Het Noord-Ierse collectief Robocobra Quartet zweert bij de ‘fuck-it-all-gedachte’, met als basis een huilende drummer-zanger, een slepende bas en dreigende saxofoons. Per tour wordt een viertal samengesteld uit een pool van zo’n veertien muzikanten. Toch is er wel een zekerheid: een mix van jazz, hardcore punk en hedendaagse klassieke muziek, die verrassend genoeg ook zeer toegankelijke popliedjes voort kan brengen.

Jazz, klassiek, Indiase klanken en pop komen samen tot het verrassend originele geluid van Shapes of Time, dat violist Oene van Geel en bassist Mark Haanstra naar de grote festivals en podia van Nederland brengt. Het elastische en open samenspel van Oene en Mark creëert de ruimte voor gitarist Raphael Vanoli. “In soundscape-achtige, impressionistische composities zoeken de musici spanning in het kleinste.” (NRC Handelsblad ****)

Improvisatie, experimentele projecten en elektronische muziek in Groningen
In de eerste week van november staat Groningen bol van de improvisatie, experimentele projecten en elektronische muziek. Rockit slaat de handen ineen met Soundsofmusic: het festival van 6 tot en met 11 november op diverse plekken in de Groninger binnenstad. Samen halen zij Shapes of Time naar het noorden. De afterparty van Rockit wordt gehost door LOFT. Nadat het 7-koppige dj-team uit Groningen op het festival in De Oosterpoort draait, zetten de LOFT residents het feestje voort in VERA.

Rockit

Kijk voor de timetable en meer informatie op de website van het festival.

Tickets: via this website, our box offices, local record store Plato and ticketmaster.nl

INTRODUCING ROCKIT

Rockit is a new adventurous festival that takes place on Saturday November 10th 2018, full fusion of genres and styles: from jazz to alternative rock, experimental pop to composed music.

Expect an exciting mix of rising stars next to established names, with Pioneer Herbie Hancock as source of inspiration. The festival is named after Hancock’s monster hit of 1983: Rockit. This song was groundbreaking as mix of funk, jazz, hip-hop, dance and a touch of rock.

Enter a new galaxy 
The program that De Oosterpoort presents, along with co-producer, the North Sea Jazz Festival, contains artists who are open to the unknown. Who wish to enter a new ‘galaxy’, taking jazz as a starting point, and going beyond genres and styles. These artists and groups collaborate with hip-hop, pop/electro and rock musicians, and integrate those influences into their own projects and records.

Rockit shows steaming duos that constantly challenge each other, to an intimate jazz setting and movement, to underground with a raw edge and challenging shows at the main stage. Rockit has it all: hip, contemporary, stinging, pioneering. In short: future music.

 

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★ Rockit is North Sea Jazz zonder keuzestress

Vol geestdrift speelden actuele jazznamen tussen elektronische muziek en jazz, rock en funk in de vijf zalen, waar – het moet gezegd – geen wachtrij te bekennen viel. En de sfeer? Als je de helft van de line-up ziet genieten bij shows van collega’s zit dat wel snor.

Lees de recensie van Amanda Kuyper op de website van het NRC.

Rockit: het jazzfestival zonder mottenballenjazz

Grenzen opzoeken, plezier maken, experimenteren en uiteindelijk weer lekker freaken zijn de pijlers waarop het programma van Rockit leunt. De eerste editie is zeer geslaagd.

Lees de recensie van Alex van der Hulst op de website van OOR.

Rockit: een geslaagde mix van exploratieve muziek

Los van smaak en voorkeur blijft er nieuwsgierigheid naar de acts die niet werden aangekruist op het timetable. Wij streven er naar om alles te gaan zien. Rockit doorgronden en intens beleven, betekent meters maken.

Lees de recensie van Roland Huguenin op de website van Jazzism.