Tom Lanoye

Tom Lanoye

Solo ten oorlog

Tom Lanoye

Solo ten oorlog

  • Zaterdag 7 oktober 2017
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Zaterdag 7 oktober 2017
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Tom Lanoye herneemt zijn legendarische solo

“Lanoyes performance is rauw, bruut en swingend. (…) Uniek destijds was en is nog steeds de ruige combinatie van straattaal, Engels en Vlaams.” (NRC Handelsblad****)

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling, om 19.15 uur geeft Hans Jansen een inleiding. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,50 kunt u meebestellen bij uw bestelling.

 

Shakespeare in de Agenda

Shakespeare in de Agenda

Lees het interview met Hans Jansen over Tom Lanoye en Shakespeare in de Agenda.

Deze voorstelling is onderdeel van de Internationale Selectie 2017-2018.

Twintig jaar geleden bracht Luk Percevals Blauwe Maandag Compagnie het stuk ‘Ten Oorlog’ in première. Tom Lanoye’s spraakmakende marathonbewerking van acht koningsdrama’s van Shakespeare werd een internationale triomftocht. In 2000 maakte de auteur en performer een tournee met een soloversie. Deze legendarische solo is zaterdag 7 oktober te zien in De Oosterpoort. “Hij is een poëtische krachtbron, even vitaal en vol spankracht als de voorstelling zelf”, schreef NRC Handelsblad. In jubileumjaar 2017 herneemt Lanoye zijn legendarische monoloog, die de Nederlandstalige toneelcanon aanvoert.

“De Vlaming toont zich opnieuw een levende ode aan de voordrachtskunst. Het is altijd een genot om hem bezig te zien, of het nu bij een boeklezing is of in een solovoorstelling als deze.” (Dagblad van het Noorden****)

Acht koningsdrama’s van Shakespeare

In dit jubileumjaar wil hij dat, als berucht en begenadigd performer van eigen teksten, opnieuw doen met een volledig nieuwe versie, zowel qua tekstselectie als qua enscenering. Balancerend tussen het verhevene en het banale, het geestige en het wrede. Dankzij spitse tussenteksten gunt hij zijn publiek zodoende een blik op de creatieve motor van Ten Oorlog — de evolutie van de taal: van oubollig klassiek naar experimenteel en brutaal eigentijds.

“In een “tocht door de taal” gunt Lanoye een blik in zijn literaire smidse. Hij onthult wat achter de schermen bleef van de voorstelling, geregisseerd door Luk Perceval. Bijvoorbeeld dat Lanoye de grote tragedies van Shakespeare over de machtshonger van koningen Richard, Henry en Edward in vijfvoetige jambe schreef. De schrijver-performer doet het voor, ritmisch met zijn voeten bonzend, eerder een jazzmusicus dan een toneelvertaler,” schreef het NRC Handelsblad.

Meer dan een royale fauteuil, een tafeltje, een fles water en een microfoon heeft hij niet nodig om een zaal anderhalf uur te boeien. Het maakt van Solo Ten Oorlog een unieke belevenis: de auteur meet zich met zijn personages, gebruikmakend van woorden die hij voor hen heeft bedacht. Van Richaar Deuzième tot Margaretha di Napoli, van La Falstaff tot Risjaar Modderfokker den Derde.

Lanoyes performance is rauw, bruut en swingend. (…) Uniek destijds was en is nog steeds de ruige combinatie van straattaal, Engels en Vlaams.

★★★★ NRC Handelsblad

De Vlaming toont zich opnieuw een levende ode aan de voordrachtskunst. Het is altijd een genot om hem bezig te zien, of het nu bij een boeklezing is of in een solovoorstelling als deze.

★★★★ Dagblad van het Noorden

“Hij is een poëtische krachtbron, even vitaal en vol spankracht als de voorstelling zelf”

NRC Handelsblad

‘In afwisselend Engels en Vlaams kreunt, krijst, fluistert en zingt Lanoye zijn Shakespeariaanse teksten de zaal in. Groot, zeer groot succes.’

Algemeen Dagblad (maart ’98)

‘De swing die Lanoye zijn voordracht meegaf, deed zijn talen, beelden, titels en citaten ineenvloeien tot een naoorlogs Wasteland.’

Theatermaker (februari ’98)

‘Zijn monologen dropen niet alleen van de geilheid, de wreedheid en de melancholie, maar werden ook nog eens voorgedragen met een vuur dat meer dan heilig was. Zo schonk hij een perfect alternatief voor de inmiddels legendarische Ten oorlog-uitvoering van de Blauwe Maandag Compagnie.’

NRC Handelsblad (maart ’98)