Ultima Vez / Wim Vandekeybus

Ultima Vez / Wim Vandekeybus

Talk to the Demon

Ultima Vez / Wim Vandekeybus

Talk to the Demon

  • Vrijdag 9 januari 2015
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Vrijdag 9 januari 2015
  • start of event
  • (Times are subject to change)

“Dramaturgisch en thematisch zit dit ijzersterk in elkaar” (De Morgen)
Voor ‘Talk to the Demon’ gaat Wim Vandekeybus met zijn gezelschap Ultima Vez aan de slag met zes performers en twee kinderen, die hij ‘de architecten’ van de voorstelling noemt. In deze nieuwe voorstelling onderzoekt de dansmaker de kracht van de stilte en de onschuld. Hij stelt zich de vraag hoe de sociale en publieke media de emoties en gedachten van kinderen manipuleren. Het raakt namelijk iedereen als de onschuld van kinderen met voeten wordt getreden. De voorstelling is zeker niet altijd eenduidig ‘dans’. Wie Vandekeybus in zijn voetsporen heeft gevolgd (bijna dertig voorstellingen en een heel aantal film- en videowerken) werd regelmatig verrast.

Wim Vandekeybus in de pers

Wim Vandekeybus in de pers

Klik hier voor een reportage van de Belgische Nationale zender EEN over Yassin, een van de dansers.

Klik hier voor een item met Wim Vandekeybus die te gast was bij Café Corsari

English text Talk to the Demon

English text Talk to the Demon

Relevant and much discussed dance
Wim Vandekeybus is the prototype artist that keeps finding new ways to tell his story. Since he spectacularly debuted a quarter-century ago with ‘What the body does not remember’, he has been delivering relevant work together with his company Ultima Vez. Just like other artists from the Flemish wave that hit our country in the late eighties, such as Anne Teresa De Keersmaeker and Jan Fabre. For ‘Talk to the Demon’ he and his company Ultima Vez work together with six performers and a child. In this new performance the dance maker researches the power of silence and innocence. He asks himself the question how the social and public media manipulate the emotions and thoughts of children. It affects everyone if the innocence of children is compromised. But do we not just as easily use this innocence to convey certain messages?

Deze voorstelling is onderdeel van de Internationale Selectie: voorstellingen van toonaangevende internationale theatermakers en choreografen van over de hele wereld.

Deze voorstelling is onderdeel van de Internationale Selectie: voorstellingen van toonaangevende internationale theatermakers en choreografen van over de hele wereld.

> Klik hier voor de serie Internationale Selectie 

Wim Vandekeybus: “Wij mensen geven wanhopig zin aan alles wat zich afspeelt tussen twee mysteries: geboorte en dood. Dat is tegelijk het mooie en het gevaarlijke aan ons bestaan. We zijn vindingrijk, we zijn gokkers en nemen risico’s. Allemaal creëren we demonen in onszelf, om onze innerlijke conflicten uit te vechten. Het komt erop aan om die demonen als een deel van onszelf te beschouwen en oog te hebben voor onze duistere kant. Het goede kan niet bestaan zonder het kwade. Talk to the Demon is een stuk zonder muziek. In die zin is het bijzonder angstaanjagend en naakt, maar tegelijk ook puur en ontroerend. Voorstellingen krijgen immers vaak een te mooie verpakking mee, om hun ware kern te verdoezelen.”

Elly Jonker (hoofd marketing) over ‘Talk to the Demon’: “De Morgen schreef na de première in België: ‘Een parabel over de deugden en demonen van de mens, zonder een valse toon aan te slaan, het is weinigen gegeven. Zeker niet als kinderen dan ook nog de hoofdrol spelen. Toch speelt Wim Vadekeybus dat klaar’. Daar ben ik het van harte mee eens. Zoals vaak het geval bij voorstellingen van Vandekeybus, is het stuk soms verontrustend en angstaanjagend. Maar het zit ook vol met (soms wrange) humor. Een bijzonder stuk over goed en kwaad waarbij je als kijker regelmatig op het verkeerde been wordt gezet. Ik vond het stuk zeer de moeite waard. Geen puur esthetische dansvoorstelling met enkel mooie plaatjes maar een stuk waar iets (met je) gebeurt en waar je nog lang over napraat.”

Interview Wim Vandekeybus in De Agenda (Jolanda Bolt)

“Het is een sprookje met een donker randje.”

Lees hier het volledige interview.

“Rarely does one see a piece of theatre so powerful and visceral. Beautiful images and extraordinary soundscapes imprint themselves on one’s memory.”

★★★★★ The Stage

“Dit kon wel eens een mijlpaal worden in Vandekeybus’ oeuvre. Dramaturgisch en thematisch zit dit ijzersterk in elkaar.”

★★★★ De Morgen

“Great performance should have the power to move, to enrage, to instil empathy and maybe break hearts. Talk to the Demon by Belgian choreographer Wim Vandekeybus for Ultima Vez manages all of these and still has room for amusing and disturbing us all at once.”

★★★★  Bachtrack

“Talk to the demon’ bestaat uit een aaneenrijging van verrassende tableaus, die monsterlijk of poëtisch en vaak ook hilarisch zijn.”

★★★★ cobra.be

“The piece is truly a trip, weaving down a barely trodden path between theatre, dance and art, ignoring narrative in favour of a free-flowing conceptual odyssey, rocketing the audience through exhilaration to tedium and back again.”

★★★ TheArtsDesk

“Een lange surreële trip door het hoofd van een kind, waarbij noties van goed en kwaad flink worden gehusseld (…) Talk to the Demon is lef, gekte, van een bijna Felliniaanse schoonheid. Goed gespeeld, goed gedanst.”

Lees hier de volledige recensie.

★★★ de Volkskrant

“Een aaneenschakeling van tableaus en theatraal verdichte associaties waarin poëzie, gruwel en kolder in elkaars verlengde liggen. Het is wat gratuit: onschuldige akefietjes van het schoolplein worden hilarisch ingezet en veranderen gaandeweg in afschuwelijke martelingen.”

★★★ Trouw

“Sterke en indringende beelden en virtuoze danssolo’s passeren de revue. (…) Al had hij wat zuiniger mogen zijn – in het eindbeeld komt nog een compleet circus van commedia dell‘arte figuren voorbij – Vandekeybus weet het hele universum wel treffend samen te vatten.”

★★★ Theaterkrant