Via Katlehong Dance Company / Gregory Maqoma

Via Kanana 3 recensies
Datum
ma 25 maart 2019
Tijdstip
20:15 Tijdschema
Locatie
Stadsschouwburg

Tijdschema

18:00Eenakter: Zuid-Afrikaans diner
19:15Start inleiding
20:15Aanvang voorstelling
Einde voorstelling

Tijden onder voorbehoud.

Prijstabel voor Via Katlehong Dance Company / Gregory Maqoma

Eerste rang

Normaal € 29.00

Tweede rang

Normaal € 23.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Derde rang

Normaal € 19.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Vierde rang

Normaal € 14.50
CJP/Collegekaart € 12.50

Vijfde rang

Normaal € 7.50
CJP/Collegekaart € 7.50
Normaal CJP/Collegekaart
Eerste rang € 29.00
Tweede rang € 23.50 € 12.50
Derde rang € 19.50 € 12.50
Vierde rang € 14.50 € 12.50
Vijfde rang € 7.50 € 7.50

Prijs inclusief € 3.50 servicekosten
Exclusief transactiekosten: € 1 (e-tickets) of € 3 (tickets per post)

Deze voorstelling is onderdeel van Internationale Selectie
Bekijk de hele selectie

“Een verpletterende voorstelling”(de Theaterkrant*****)

Het zijn donkere tijden in Zuid-Afrika. De overwinning op de apartheid heeft niet de verwachte vrede gebracht. Het land wordt geteisterd door criminaliteit en onlusten. De kloof tussen arm en rijk is gigantisch en komt helaas vaak overeen met die tussen zwart en wit. Het beloofde land is, met andere woorden, niet bereikt.

Hoop voor Zuid-Afrika

Een beloofd land dat je wordt voorgespiegeld, vaak door corrupte machthebbers, maar er nooit komt: daarnaar verwijst het Zuid-Afrikaanse Sotho-woord Kanana. Het woord lijkt verbazingwekkend veel op Canaan, het Bijbelse land van melk en honing dat aan Mozes werd beloofd.

In Via Kanana verkennen Gregory Maqoma en Via Katlehong wegen naar dat beloofde land, dat misschien wel nooit bereikt zal worden maar daarom niet tot wanhoop moet leiden. Niet dat deze voorstelling alleen maar licht en vrolijk is, Maqoma laat ook de wrange werkelijkheid doorschemeren, maar de essentie is een boodschap van hoop voor Zuid-Afrika.

Bruisend dansfeest

Ja, het zijn moeilijke tijden, maar mensen slagen er samen toch in te overleven. De perfomers van Via Katlehong zijn gespecialiseerd in pantsula, een dansvorm van de straat die tijdens de apartheid werd gebruikt om in het geheim met elkaar te communiceren. Aangevuld met gumboots, tap en step geeft dat op het podium één groot bruisend dansfeest.

Via Katlehong en Gregroy Maqoma

Via Katlehong werd in 1992 opgericht om de jeugd van het township Katlehong van het criminele pad te houden. Daar komt ook Gregroy Maqoma zelf vandaan, die uitgroeide tot een van de bekendste Zuid-Afrikaanse choreografen, vele prijzen kreeg en overal ter wereld te zien is.

Electric vibe

Via Katlehong Dance Company, in collaboration with top choreographer Gregory Maqoma, brings a blast of energy to de Stadsschouwburg, which will provide us with electricity for many days afterwards. Source of the South African group’s dance force is anger. Anger about apartheid, which marked the country, but even more about the ongoing corruption since the black population is in charge. Anger, however, is not the only motivation for this thundering production. Love, humour, and above all hope let the engine roar.

Via Katlehong

Via Katlehong was founded in 1992 to keep the township Katlehong’s youth on the right track. The company connects traditional South African dance with modern variants as Pantsula, Gumboots, and Tap and Steps. Movements you have to see and feel, as well as the electric vibe they create in the room.

choreografie: Gregory Maqoma | composities: Samuel Makhathade Khabane | dans: Tshepo Nchabeleng, Thato Qofela, Andile Nhlapo, Tshepo Mohlabane, Teboho Molelekeng, Abel Vilakazi, Julia Burnham en Lenela Laballo | video: Jurgen Meekel | lichtontwerp: Oliver Hauser | lichttechniek: David Hlatshwayo | voorstellingstekst: Julidans

Wat vindt de pers van deze voorstelling?

★★★★★ de Theaterkrant

“Via Kanana is een verpletterende voorstelling, extreem dynamisch, intens, met een geweldig stuwend ritme (…) Ondertussen dansen de performers onvermoeibaar door. Ze maken acrobatische toeren en lijken bijna gewichtloos door de lucht te excelleren. In hun bevrijdende, krachtige en dynamische performance drukken ze tegelijkertijd de angst voor segregatie uit en de vreugde dat die voorbij is. Maar de onzekerheid blijft altijd. De zwart-witfoto’s en videobeelden zijn in hun harde realisme onontkoombaar.”

★★★★ de Volkskrant

“Nog altijd is Maqoma’s bewegingstaal doordesemd van deze beweeglijke, speelse acrobatiek met hand- en beengeklap, zeg maar de hiphop van Zuid-Afrika (…) Maar Maqoma geeft de koprollen, tapdans, lichaamspercussie en voetroffels niet alleen een expliciete, leesbare en eerlijke boodschap mee, ook een vleug hoop.”

Figaro

“Een spektakel met gigantische energie, gebracht door een excellent gezelschap.”